صفحه اول تماس با ما RSS قالب وبلاگ
اخبار
خبرنگار يکشنبه 31 ارديبهشت 1402

راهنمای خرید اسکنر اداری و خانگی

عصر تکنولوژی چنان در حال پیشرفت است که اسناد و تصاویر کاغذی جایگاه خود را در زندگی ما از دست می دهند. زیرا همیشه می توانیم با کمک اسکنر یک کپی از یک سند دیجیتال داشته باشیم. تنوع موجود در بازار انتخاب مدلی را که متناسب با نیازهای ما باشد دشوار می کند. از این رو در این راهنما سعی شده است تا شما را با انواع اسکنرها، کاربردها و ویژگی های آن ها آشنا کرده و نکات کلیدی خرید آن را نیز به شما ارائه دهیم.



اسکنر چیست و چه کاربردی دارد؟

اسکنر یک دستگاه الکتریکی است که تصاویر، اسناد، عکس‌ها و اسناد کاغذی را به نسخه‌های دیجیتالی تبدیل می‌کند که می‌توانند با استفاده از یک یا چند حسگر و پرتوهای نوری روی رایانه‌ها نمایش داده و ویرایش شوند. در واقع یک اسکنر را می توان به عنوان یک دستگاه ورودی به کامپیوتر در نظر گرفت. تهیه نسخه های دیجیتال و الکترونیکی اسناد در دنیای امروز برای انتقال سریع و امنیت آنها بسیار حائز اهمیت است و همین موضوع نیز جایگاه آن را بسیار برجسته و کاربردی کرده است.

اسکنر ابزاری عالی برای دیجیتالی کردن اسناد، اسلایدها، عکس‌ها و سایر اسناد است. تجهیزات بسته به هدفی که قرار است استفاده شوند در مدل های مختلفی به بازار عرضه می شوند. انواع مختلفی از آن ها با قابلیت ها و کاربردهای متفاوت وجود دارد که از جمله پرکاربردترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اسکنر تخت

اسکنر تخت به دلیل طراحی ساده و کاربرد کاربردی یکی از پرطرفدارترین انواع در بین کاربران می باشد. این دستگاه دارای صفحه نمایش شیشه ای بوده و اکثر مدل های آن دارای تکنولوژی اسکن CIS (Contact Image Sensor) می باشد. با استفاده از فیبرهای نوری برای دریافت تصاویر. ابعاد این مدل A4 بوده و وضوح تصویر تا 2000 dpi را پشتیبانی می کند

عکس، کاغذ یا کتاب شما روی صفحه شیشه ای قرار می گیرد و نوری از زیر شیشه می تابد. در مرحله بعد، سنسور دستگاه نور را می گیرد و آن را به همراه منبع نور از سراسر شیشه عبور می دهد تا سند را اسکن کرده و یک کپی دیجیتال ایجاد کند. به عبارت دیگر، نوری که روی سند می افتد، پیکسل های آن شی یا سند را به عنوان یک کپی دیجیتال در حافظه دستگاه ذخیره می کند.

این مدل برای اسکن عکس، کتاب و مجلات قطور انتخابی بسیار مناسب است. یکی از با کیفیت ترین برندهای موجود در بازار اسکنر تخت اچ پی و اسکنر تخت کانن می باشد.


اسکنر اسناد یا اسکنر ورق

اسکنر سند یا برگه دارای یک سیستم تغذیه خودکار (ADF) است که به آن امکان می دهد اسکن های بزرگ را بدون نظارت کاربر انجام دهد. یک سند را می توان در فیدر قرار داد و یک دستور جستجو را می توان اجرا کرد. برخلاف آنچه در مدل تخت رخ داده است، زمانی که حسگر و منبع نور برای دریافت تصویر روی شیشه حرکت می کنند، در این مدل سند با کمک یک دستگاه جابجا می شود.

به اسکنرهای اسناد، اسکنرهای اداری یا اسکنرهای حرفه ای اسناد نیز گفته می شود زیرا برای استفاده اداری مناسب تر هستند. این مدل برای اسکن اسناد تک صفحه ای بهترین عملکرد را دارد، اما نمی تواند اشیاء ضخیم یا اسنادی مانند کتاب ها و مجلات را اسکن کند. یکی از حرفه ای ترین برندهای موجود در بازار اسکنر اسناد کانن است.



اسکنرهای دستی و کوچک

اسکنرهای دستی یا قابل حمل ابعاد کوچک تری نسبت به مدل های دیگر دارند و برای کاربرانی که نیاز به اسکن اسناد و تصاویر در سفرهای کاری دارند، انتخاب مناسبی به حساب می آیند. کیفیت و وضوح نسخه دیجیتال به دست آمده از این مدل نسبتا پایین است و برای اسنادی که نیاز به وضوح بالا دارند قابل استفاده نیست.



اسکنر قابل حمل

با وجود برندهای مختلف اسکنر در بازار، پیدا کردن مدل مناسب برای شما دشوار است. انتخاب بهترین مدل بستگی به این دارد که کاربر آن را برای برنامه های کاری بخرد یا از دستگاه در خانه استفاده کند. در زیر بر اساس نوع کاربر طبقه بندی می شود:



اسکنر خانگی

بهترین خانه یاب می تواند اسنادی مانند رسید، اسناد شخصی، عکس های خانوادگی، صفحات کتاب و مجلات براق را به فایل های دیجیتال تبدیل کرده و آنها را ذخیره کند. برای انتخاب مدل مناسب برای استفاده شخصی، ما بیشتر بر روی اسکن سریع، وضوح و تصاویر خوب، نرم افزارهایی با عملکردهای مختلف مانند اسکن فایل های PDF، پیش نمایش ویندوز و نام گذاری اسناد به صورت خودکار تمرکز می کنیم.



Skannaplata Canon CanoScan Lide 220

اسکنر تخت بهترین و مناسب ترین انتخاب برای تهیه کپی دیجیتال اسناد شخصی در منزل است. یکی از بهترین نمونه ها اسکنر تخت Canon CanoScan Lide 220 است.



اسکن اداری و تجاری

ادارات، سازمان ها و کسب و کارها اغلب با کاغذبازی هایی مواجه می شوند که باید به صورت دیجیتالی بایگانی شوند. هنگامی که کاربران صدها یا هزاران صفحه را در هفته اسکن می کنند، اسکن یک سند یا برگه گزینه بهتری در نظر گرفته می شود. آنچه در اینجا مهم است وضوح یا کیفیت تصویر نیست. در عوض، سرعت اسکن است.

در حوزه تجاری و اداری، مسئله زمان اهمیت بیشتری دارد. بنابراین، دستگاه 30 ppm انتخاب بسیار بهتری نسبت به دستگاه 10 ppm خواهد بود. وجود فیدر خودکار اسناد (ADF) و اسکن دوبلکس از عوامل بسیار موثر در افزایش سرعت اسکن در ادارات و مراکز تجاری می باشد. اسکنر اسناد Canon imageFORMULA DR-C225 را می توان یک دستگاه اداری نسبتاً قدرتمند برای استفاده اداری و تجاری در نظر گرفت.



اسکنر عکس

برای تهیه نسخه دیجیتالی عکس های خود می توانید از انواع اسکنرهای تخت و فیلم استفاده کنید. اما بین این دو گزینه، اسکنرهای تخت و عکس از محبوبیت بیشتری در بین عکاسان برخوردار هستند زیرا مقرون به صرفه تر، استفاده آسان تر و تنوع بیشتری هستند. اکثر این ابزارها همه فرمت های تصویر دیجیتال را پوشش می دهند. نیازی به گفتن نیست که یک اسکنر فیلم کوچک نیز وجود دارد. اما اغلب فقط نگاتیوها را اسکن می کنند، محدودیت های زیادی وجود دارد و کیفیت نمونه های کوچک آنها بسیار پایین است.



اسکنر تخت HP ScanJet Pro 3500 f1

می‌توانید عکس‌ها و اسلایدهای خود را با قیمتی کمتر از خرید یک اسکنر با کیفیت بالا اسکن کنید. اسکنر HP ScanJet Pro 3500 f1 را می توان یکی از بهترین مدل های موجود برای کپی عکس دانست. شایان ذکر است که استفاده از آداپتور 35 میلی متری امکان پردازش و اسکن نگاتیو و اسلاید را نیز فراهم می کند.



شاخص ها و معیارهای کلیدی

هنگام تصمیم گیری برای خرید اسکنر، مهم است که هر یک از ویژگی هایی را که مدل های مختلف را متمایز می کند، درک کنید. هر مدل می تواند کاملاً متفاوت از مدل های دیگر باشد. با این حال، باید بدانید که هر محصول با عملکرد اجزای آن تعریف می شود و بنابراین داشتن اطلاعات کافی در مورد این عملکردها به شما در انتخاب آن کمک زیادی می کند:

تکنولوژی اسکن

فناوری های CIS و CCD عمدتاً در اسکنرهای موجود در بازار استفاده می شوند. CCD (Charged Coupled Device) حسگر تصویر در یک دوربین دیجیتال قدیمی است. فناوری CCD از یک لنز واقعی برای نمایش تصویر بر روی حسگر تصویر استفاده می کند. هنگامی که کیفیت تصویر بالا اولویت اول کاربران باشد، دستگاه های مجهز به این فناوری ترجیح داده می شوند.

CSS (سنسور تصویر تماسی) نوع دیگری از فناوری اسکن است که در آن اطلاعات تصویر اصلی به یک سنسور منتقل می شود و در اسکن با فناوری فیبر نوری استفاده می شود. دستگاه هایی با فناوری CS نه تنها نسبت به مدل های فوق ارزان تر هستند، بلکه گزینه ای مناسب برای مصارف شخصی و اداری هستند که به کیفیت تصویر بالایی نیاز ندارند.

مهمترین مزیت اسکنرهای مبتنی بر فناوری CIS کنترل سنسورهای موجود در آنها توسط نرم افزار است و به همین دلیل این مدل ها هزینه نگهداری بسیار پایینی دارند. نصب این نرم افزار بسیاری از کاستی ها و ایرادات این فناوری را نسبت به CCD برطرف کرده است.



تصمیم

وضوح تصویر یکی از ویژگی هایی است که اسکنرها را از مدل های مشابه متمایز می کند. تعداد پیکسل هایی که یک اسکنر نمایش می دهد اغلب با dpi اندازه گیری می شود و وضوح تصویر را نشان می دهد. مدلی با dpi بالاتر، اطلاعات بیشتری از یک تصویر داده شده دریافت می کند و جزئیات و کیفیت تصویر بهتری را ارائه می دهد.

گاهی اوقات تولید کنندگان اسکنر دو عدد وضوح و کیفیت را به ما می دهند: وضوح نوری و درون یابی. به طور کلی، عدد کمتر نشان دهنده وضوح نوری است که برای ما نیز مهم است. وضوح درون یابی را می توان در اکثر برنامه های ویرایش تصویر تغییر داد و بنابراین نقش مهمی در انتخاب اسکنر ندارد. به عنوان مثال، وقتی سازنده رزولوشن 600 x 1200 dpi را ذکر می کند، 600 dpi رزولوشن اپتیکال است.

وضوح مورد نیاز برای اسناد 300 نقطه در اینچ، برای اسکن با کیفیت بالا و عکس های استاندارد 600 نقطه در اینچ، برای عکس ها و تصاویر 1200 نقطه در اینچ و برای فیلم، اسلاید و نگاتیو 3200 نقطه در اینچ است.



عمق اسکن

عمق بیت یا عمق اسکن مقدار اطلاعاتی است که یک اسکنر می تواند در هر پیکسل ثبت کند. هر چه این عدد بزرگتر باشد، هر چه اسکنر بتواند سطوح رنگ بیشتری را ضبط کند، بنابراین کیفیت تصویر بالا خواهد بود. اطلاعات بالاتر ذخیره شده در هر پیکسل به معنای اندازه فایل بزرگتر است. اکثر مدرن ترین مدل های موجود در بازار بین 36 تا 48 بیت عمق یا رنگ ارائه می دهند. با این حال، برای اکثر کاربران خانگی و اداری، عمق اسکن 24 بیتی کافی است.



سرعت اسکن

بسته به میزان استفاده شما از اسکنر، سرعت اسکن این دستگاه مهم می شود. در اکثر برنامه های خانگی و شخصی، سرعت اسکن یک عامل مهم نیست. اما در برنامه های اداری با تعداد زیادی اسکنر، سرعت اسکن یکی از عوامل تعیین کننده است. بسیاری از تنظیمات آن، مانند وضوح و عمق اسکن، تأثیر مستقیمی بر سرعت آن دارند. به عبارت دیگر، هر چه این مقادیر بالاتر باشد، زمان بیشتری برای اسکن یک سند نیاز است. واحد اندازه گیری سرعت اسکن ppm (صفحه در ثانیه) است.


چگونگی اتصال

اتصال USB2.0 داده ها را سریعتر از اتصال USB1.0 منتقل می کند و اکثر اسکنرهای امروزی به این قابلیت مجهز هستند. در واقع این قابلیت به کاربران اجازه می دهد تا به سرعت به کامپیوتر متصل شوند و سرعت اسکن اسناد خود را افزایش دهند. خب، امروزه دستگاه هایی مانند Canon imageFORMULA DR-M160II با نوع اتصال USB3.0 برای انجام کارهای اسکن سریع در بازار عرضه شده اند.



اسکن دو طرفه

اگر مجبور هستید حجم زیادی از اسناد را به طور مداوم اسکن کنید، ویژگی اسکن دو طرفه می تواند عامل مثبتی در افزایش سرعت اسکن شما باشد. این عملکرد در اسکنرهای دارای ADF استفاده می شود.


فرمت های فایل تصویری

اکثر اسکنرها JPG هستند، png تصاویر اسکن شده را می توان در انواع فرمت های دیجیتال از جمله فایل های TIFF و BMP ذخیره کرد. برخی از آنها به کاربران خود اجازه می دهند RTF بسازند، این امکان را به شما می دهد تا فایل ها را در فرمت های TXT یا PDF (قابل جستجو و ویرایش) بخوانید و تبدیل کنید.



آخرین کلمه

خرید اسکنر متناسب با نیاز شما می تواند بسیار مقرون به صرفه و صرفه جویی در زمان باشد، امیدواریم این راهنما ضمن ارائه پاسخ روشن به سوالات شما در این زمینه، توانسته باشد اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب بهترین مدل را در اختیار شما قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی آنها بهره مند شوید. با مراجعه به فروشگاه اینترنتی آوای فرهنگ آریا می توانید با کیفیت ترین و حرفه ای ترین مدل های موجود در بازار را مشاهده کنید.


مراجعه به منبع: راهنمای خرید اسکنر

ساخت وبلاگ جدید رایگان وی آهنگ مشاور گروپ دکتر ذهن خرید بک لینک از همه بلاگ اقساط اپل
بستن تبلیغات [X]